#StopXenofoobTelegraaf roept op tot boycot

Na veel commotie over de berichtgeving van De Telegraaf afgelopen weekend is er een petitie opgesteld die bedrijven oproepen om niet meer te adverteren in krant. Het is onbekend wie deze actie is gestart. Sinds 9 januari hebben bijna 7000 mensen de petitie ondertekend. Of bedrijven de Telegraaf echt gaan boycotten is nog afwachten.

Merkendeskundige Rik Riezebos zei eerder deze week in De Volkskrant dat hij het mogelijk acht dat sommige adverteerders uiteindelijke zullen zwichten voor de kritiek. Afgelopen zaterdag plaatste De Telegraaf een artikel over asielzoekers met de kop “Kansloze asielplaag ongehinderd verder.” Het artikel dat gaat over economische vluchtelingen die in verschillende EU-landen asiel aanvragen. Er is verontwaardigd gereageerd op de woordkeuze in verschillende koppen van de krant.

In de media is de berichtgeving van De Telegraaf onderwerp van gesprekken en tweets. Vooral op twitter werd het ongenoegen over de krant geuit. Misdaadverslaggever Peter R. de Vries twitterde op 7 januari: “In 4 dagen kopt De Telegraaf over ‘asielhopper-invasie’, ‘Kansloze asielplaag’ en ‘asieltuig’. Gevaarlijke stemmingmakerij. #stigmatisering.” De Correspondent journalist Rutger Bregman tweette een dag later: Nu vooral niet nuanceren: ‘asielplaag’ is ophitsende haatzaaiende taal die mensen tot beesten reduceert. #stopxenofoobTelegraaf.  

Telegraaf redactie
Kritiek wordt niet alleen van buitenaf geuit maar ook Intern. Telegraaf verslaggever Richard van de Crommert twitterde op 9 januari “meerdere collega’s zijn geschrokken van de kop ‘Kansloze asielplaag’ boven goed verhaal in de krant (ik ook). Maar de kop is not done.” Telegraaf-columnist Rob Hoogland is het hier niet mee een. Hoogland schrijft dat in Nederland wel het woord supportersplaag gebruikt mag worden maar niet asielplaag. Schrijver en columnist Marianne Zwagerman vindt het kritiek dat geuit wordt op de De Telegraaf  te ver gaan. “Er is op Twitter een misselijkmakende haatcampagne gestart tegen de Telegraaf”, zegt Zwagerman in het Mediaforum op NPO Radio 1. “Adverteerders en journalisten worden achtervolgd en gedwongen te stoppen met werken voor de Telegraaf”, aldus Zwagerman. 

Vergelijking antisemitisme
In reacties wordt vaak de vergelijking gemaakt met antisemitisme. Zo wordt er op Twitter een vergelijking gemaakt tussen een kop van de antisemitische krant De Misthoorn uit de jaren ’40 en de kop die Telegraaf plaatste. Documentairemaakster Sunny Bergman reageerde ook op haar Facebook. “Let wel: mensen vergelijken met dieren (insecten) is een welbekende strategie die uiteindelijke kan leiden tot genocide.” Vanaf 2015 krijgt migratie naar Europa veel aandacht in de media. Het is niet alleen De Telegraaf die zich schuldig maakt aan gekleurd taalgebruik. In ieder geval is de discussie nu opgelaaid en worden de media nu ook gecorrigeerd. Deze controle vinden sommigen gevaarlijk en anderen noodzakelijk.