Sanae Orchi lanceert nieuwe kledinglijn Qifesh

De 27-jarige Sanae Orchi is journalist, actrice, model én nu lanceert ze ook een eigen fashion-lifestyle brand: QIFESH. Een Marokkaans woord dat vertaald kan worden als ‘hoezo’ of ‘hoe bedoel je’.

Waarom een eigen kledingmerk?
“In het journalistieke werk dat ik nu doe mag ik niet veel karakter laten zien. Ik moet vooral objectief en neutraal zijn. Dat voelt soms onnatuurlijk aan want ik heb buiten mijn werk echt overal een mening over. Ik kan in mijn journalistieke werk niets van mijzelf laten zien, dat kan ik met QIFESH wel. Ik kom uit een ondernemende familie dus het idee van een eigen onderneming was er wel altijd. Maar ik had nooit aan een eigen kledinglijn gedacht. “

Hoe is het idee ontstaan van label QIFESH?
“Ander half jaar geleden begon het tijdens een brainstormsessie. Ik wilde iets doen dat bij mijn karakter past. Ik vind het moeilijk om met autoriteit en beperkingen om te gaan. Noem het rebels, ik wil dingen zelf kunnen bepalen. Ik weet dat er heel veel mensen zijn die dezelfde mentaliteit hebben maar die herken je niet op straat. QIFESH gaat daar verandering in brengen.”

Welke boodschap moet QIFESH uitstralen?
“Ik hoop dat ik jongeren aanspreek die goed weten wat ze willen en daarvoor hard werken. Jongeren die zich niet laten vangen in opgelegde dagelijkse routines maar strijden voor dat wat ze willen. Het maakt niet uit wat voor achtergrond je hebt, opleiding of werkervaring. Alles kan! Ik was afgestudeerd Econoom voordat ik zonder enige ervaring de journalistiek in rolde.”

Waarom de naam QIFESH?
“Ik wil mij richten op jongeren en merkte dat het Marokkaanse woord ‘qifesh’ tegenwoordig veel gebruikt wordt in straattaal. Of het nou Antillianen, Turken of Nederlanders zijn: iedereen gebruikt het. En stiekem koos ik hier ook voor omdat ik weet dat mensen het gek vinden, zo weet ik zeker dat het merk blijft hangen.”

Is jouw kleding betaalbaar?
“Nou, ik zie soms 16 jarige in kleding lopen waarvan ik zelf de aankoop, uit financieel oogpunt, maar even uitstel. Zo zie je dat jongeren op zoek zijn naar fashion waar ze zich goed in voelen. De prijs vinden ze minder belangrijk dan de kwaliteit en beleving die ze hebben bij een merk.”