“Wees lief en zorgzaam voor jouw lichaam”

Nathalie Joeloemsing van YourTime Lifestyle is yogadocente in Amsterdam-Noord. Sinds twee jaar geeft ze ook les in ramadan yoga, waarmee ze haar lessen aanpast op de vastenmaand. Dit doet ze zodat de vastende deelnemers in de ramadan toch actief blijven. Na twee jaar is het een succes.

Hoe ben je op het idee gekomen om ramadan yoga te gaan geven?
“Per toeval eigenlijk. Ik geef nu ongeveer drie jaar les. Voor de ramadan gaven de moslim klanten aan dat ze gingen stoppen vanwege de ramadan. Dat vond ik erg jammer. Vanaf dat moment ben ik mijn yogalessen gaan aanpassen op de ramadan. Ramadan yoga is een zorgzame en versterkende vorm van yoga. Door ontspanning te combineren met ademhalingsoefeningen en zorgzame, zachte, bewegingen stimuleer je het herstellende en het vernieuwende vermogen in je lichaam. Door tijd te nemen en goed te luisteren naar je lichaam kan je diep ontspannen en bevind je je in de positie om energie te krijgen.”

Ben je de enige die ramadan yoga geeft?
“Dat durf ik niet te zeggen. Ik hoor van de dames die ik lesgeef dat ze blij zijn dat ze ramadan yoga kunnen volgen, dus ik denk dat ik een van de weinige ben.”

Je gaat deze ramadan ook voor het eerst een weekje vasten. Heb je er zin in?
“Ja, zeker! Ik heb er zin in. Ik vast vaker maar dan drink ik nog wel water. Ik ben van plan om sowieso een hele week mee te vasten. Dan doe je echt mee en sta je er voor open.”

Hoe belangrijk is het om te blijven bewegen tijdens de ramadan?
Het is heel belangrijk om te blijven bewegen in de ramadan. Tijdens deze intensieve maand heb je de neiging om zo min mogelijk te ondernemen. Geen voedsel of drinken nuttigen, maar de dagelijkse verplichtingen gaan gewoon door. Dit kan zwaar vallen, vooral in de eerste dagen, daarom is het belangrijk om je geest en lichaam in balans te houden. Als je vast laat je lichaam sneller afvalstoffen vrij. Beweging is wat het lichaam nodig heeft. Hoe langer de afvalstoffen in je systeem blijven, des te groter de kans is dat de klachten langer aanhouden.”

Lijkt yoga op bidden?
Het lijkt veel op elkaar. Je bent mindful en bewust bezig. Dat wordt vaak vergeten in de dagelijkse haast en stress.”

Welke tips heb je voor de vastende yogaliefhebbers?
“Ja, zowel voor voeding als voor beweging. Kies voor de juiste beweging houdingen welke de spieren ontspannen in de nek, en energie vrij laten stromen. Twee voorbeelden zijn de ‘brughouding’ en de ‘gebroken kaars’:

De brughouding: deze houding vermindert vermoeidheid, rug en hoofdpijn.
1. Ga op je rug liggen. Buig je knieën en zet je voeten zo dicht mogelijk tegen je zitbotjes aan. Je armen liggen naast je lichaam op de grond. Zet je borstkas uit, terwijl je je schouders naar elkaar toe trekt.
2. Adem in en breng je bekken naar boven, zodat je bovenbenen parallel aan de vloer zijn.
3. Vouw je handen in elkaar op de grond.
4. Trek je navel naar je ruggengraat. Staar naar het puntje van je neus. Zorg ervoor dat je knieën boven je enkels blijven.
5. Laat je handen los en leg ze weer naast je neer. Adem uit en rol je rug wervel voor wervel naar de grond. Blijf nog even op je rug liggen met opgetrokken knieën en je handen om de knieën geslagen.
6. Adem ongeveer 1-3 minuten bewust en vloeiend door je lichaam heen.

De gebroken kaars: deze houding heeft veel voordelen en is niet te missen tijdens mijn lessen ramadan yoga. Het verbetert de spijsvertering, verlicht rugpijn en menstruatiepijn, kalmeert je geest en helpt hoofdpijn en migraine te verminderen.
1. Je rekt je lichaam van benen, torso tot en met je nek en geeft tegelijkertijd totale ontspanning.
2. Zoek een vrije muur of een deur in je huis.
3. Leg een kussen of deken op een handbreedte van de muur vandaan. Hoe flexibeler je bent, hoe dichter je het kussen bij de muur kunt leggen.
4. Ga met je rechterzij dicht bij de muur zitten, het kussen achter je.
5. Rol opzij en ga op je rug liggen, met je heupen op het kussen/ of een opgerolde deken en je benen omhoog gestrekt tegen de muur. Je zitbotten hangen over het kussen heen aan de kant van de muur.
6. Laat je schouderbladen stevig en breed op de grond rusten en strek je kruin weg, zodat je nek ontspant.
7. Leg de armen losjes langs het hoofd of langs je zij met de handpalmen naar boven.
8. Haal rustig en diep adem. Volg je adem.
9. Zo blijf je 5 tot 10 minuten liggen of zo lang als je prettig vindt.
10. Laat je benen zwaar worden en voel hoe je meer en meer ontspant in je hele lichaam.
11. Kom uit de houding door je knieën te buigen en naar je rechterzij te rollen.

Voeding is ook erg belangrijk. Vooral sapjes en smoothies zijn erg effectief. Een heerlijke smoothie om het vasten te verbreken en de dag door te komen is:
Dadels
Vijgen
Walnoten
Havermout (optioneel)
Banaan
Amandel-, haver, kokos- of gewone melk.
Blenden en klaar!

Dadels en gedroogd fruit als eerste maaltijd zitten hoog in de koolhydraten en geven energie.

Als je in de avond gaat eten kun je eerst een glas warm water met citroen drinken. Wanneer je koud water drinkt, moet je lichaam het water naar lichaamstemperatuur verwarmen. Dit kost je lichaam energie, terwijl het warme water jouw spijsvertering langzaam “wakker” maakt waardoor deze rustig op gang kan komen. Warm water met citroen geeft je langdurige energie. Het is goed voor de lever waardoor deze zich kan ontdoen van de gifstoffen. Citroen bevat veel vitamine C en kalium. Dit helpt weer om de bloedsuikerspiegel stabiel te houden. Vitamine C bevordert ook de opname van ijzer in je lichaam en het helpt je weerstand te verhogen.

Wil je nog meer tips van Nathalie? Volg haar op instagram @yourtime_lifestyle of op Facebook @yourtimelifestyle.