Rotterdamse gezicht van ramadancampagne Dolce & Gabbana

In korte tijd wist beauty-influencer en blogger Ruba Zai YouTube en Instagram te veroveren en nu is ze te zien in de ramadancampagne van Dolce & Gabbana in verschillende hijabs en abaya’s. Het is de eerste keer dat het Italiaanse modehuis met een beauty-influencer samenwerkt.

Foto: Instagram

Zai wil de hijab mainstream maken. “En dat probeer ik dus ook met zo’n campagne”, zegt ze in een interview met NOS. “Een hoofddoek past ook gewoon bij een luxe merk. Het is heel normaal en het hoort bij het straatbeeld. Mensen zijn het nu wel gewend dat mensen een hoofddoek dragen.”

Het Italiaanse merk heeft dit jaar voor de vierde keer een abaya- en hoofddoeklijn gelanceerd, met een grote doelgroep in het Midden-Oosten. De blogger zelf heeft veel volgers uit Arabische landen maar ze is ook enorm populair in de VS en Europa. De nieuwe lijn heeft behalve de timing geen link met de ramadan.

De Rotterdamse begon zo’n drie jaar geleden met een Instagram-account waar ze inmiddels één miljoen volgers heeft. Eerder had ze al een YouTube-kanaal opgezet. Met name de YouTube filmpjes waarin ze laat zien hoe de hijab gedragen kan worden zijn populair, sommige video’s zijn ruim 2 miljoen keer bekeken.

Interview met Ruba Zai uit 2016

Hijab YouTube tutorial