Rotterdam start campagne voor vrije partnerkeuze

Een van de posters die voor de campagne gebruikt wordt.

Gemeente Rotterdam start vandaag een opvallende postercampagne: ‘In Nederland kies je partner zelf’. De posters, waar interculturele en interreligieuze koppels zoenend op staan, zijn op zo’n 50 plekken in de havenstad te zien. Het doel is om mensen te bereiken die door hun omgeving beperkt worden bij het zelfstandig kiezen van een partner. Rotterdam wil de vrije partnerkeuze zo bespreekbaar maken.

Op de website van de campagne is te lezen: “In Nederland kies je je partner zelf. Jouw vriend, jouw vriendin, jouw man, jouw vrouw, helemaal jouw keuze. Gemeente Rotterdam steunt je hierin. In onze stad geloven we in keuzevrijheid. Om te kunnen zijn met wie jij wilt. Zonder veroordeeld te worden door anderen of het niet te mogen van anderen.” Volgens wethouder Ronald Schneider (Leefbaar Rotterdam) is er gekozen voor prikkelende beelden voor de posters omdat ze precies de kern raken van waar het om gaat en dat is volgens hem keuzevrijheid. “Dit moet normaal zijn”, zegt hij in in een interview met Algemeen Dagblad.

De reacties op de posters zijn gemengd.
Halil Ibrahim Karaaslan: “Dit is gewoon provocatie. Niets meer, niets minder. Een belediging voor de moslimgemeenschap in Rotterdam. Er zijn 1001 andere manieren om een punt te maken, dit is daar geen één van. Daarnaast is het idee dat alleen de moslimvrouw haar partner niet mag kiezen behalve achterlijk ook simpelweg niet waar.”

Farbod Moghaddam: “Ik zag het in eerste instantie vooral als een aanmoediging voor witte Nederlanders om ook eens op relatiegebied vrijer te denken…”

Jet Rood: “Rotterdam voert actie voor seksuele vrijheid. Klasse van wethouder Ronald Schneider (Leefbaar) Rotterdam.”

Sakina Elkayouhi: “Sorry hoor, maar mijn probleem hiermee is eerder: alsof er geen moslima’s zijn die geen witte man zouden kiezen (bekeerd of niet). Alsof dit abnormaal is.”

Khalid Amakran: “Ik snap heel goed dat veel van jullie dit zien als iets moois, want liefde kent geen religie, afkomst, kleur, leeftijd, whatever. Mijn probleem is dat dit enerzijds een enorme provocatie is richting moslims die enorme waarde hechten aan het geloof. Daarbuiten wordt er inderdaad alles aan gedaan om denkbeelden op te dringen aan een reeds gemarginaliseerde groep.”

Nourdin El Ouali: “Haha een Leefbaar-wethouder die campagne voert vóór diversiteit. Geloof je het zelf? Was het maar waar. NIDA is voor campagnes vóór diversiteit. Maar dit is een campagne van een etnocentrische witte wethouder. Dit is een campagne voor: onze cultuur is de beste cultuur.”

Shirin Musa van Femmes For Freedom reageert op de minder positieve reacties: “Je hebt altijd mensen die zo’n campagne wel en niet steunen. Je kan alles van de campagne vinden maar er zijn nu eenmaal problemen in verschillende patriarchale gemeenschappen. Natuurlijk zijn de meesten mensen tegen gedwongen huwelijken. Maar er spelen ook anderen dingen, bijvoorbeeld dat moslima’s vaker in problemen komen als ze ongehuwd zwanger worden, samenwonen of een relatie aangaan. Sommigen krijgen te maken met (eergerelateerd) geweld, uitsluiting, worden ze zelfs achtergelaten of gedood in het buitenland.” Voorafgaand aan de campagne zijn de ontwikkelaars in gesprek gegaan met verschillende vrouwen om te kijken hoe de posters beoordeeld zouden worden maar ook om te achterhalen welke problemen er spelen.

De campagne is in nauwe samenwerking met moslima’s gemaakt. Shirin Musa: “We hebben diverse conceptposters voorafgaand aan de campagne aan een een groep laten zien en verschillende gesprekken gevoerd over wat wel en niet kan. We hebben ze ook de vraag gesteld of ze zo’n campagne nodig vonden. Alle vrouwen hebben in een in vertrouwen met de ontwikkelaars gezegd dat ze achter deze postercampagne staan en dat het nodig is. Het is een doodnormale poster waarop mensen zoenen. Sommigen zeggen dat we bepaalde doelgroep niet zullen bereiken hierdoor maar het is wel een campagne waarin we zeggen dat we achter zelfbeschikkingsrecht en emancipatie van de vrouw staan. We wilden mooie iconische posters maken, geen zielige. En dat is het ook geworden!”

Verschillende organisaties zijn betrokken geweest bij de campagne. Dona Daria, Femmes For Freedom en het programma Veilig Thuis Rotterdam. De campagne loopt na twee weken online door. Via social media kan iedereen meepraten door #zelfgekozen te gebruiken. In juni vindt er ook in Rotterdam een debat plaats over vrije partnerkeuze.