Open brief van Syriëganger Marouane B.: “Ik ben onschuldig en trots”

Marouane B. plaatste deze afbeelding in zijn brief.

De Arnhemse rapper Marouane B. vertrok drie jaar geleden vrijwillig naar Syrië, maar wil terugkeren naar Nederland voor zijn proces. Hij stuurde een open brief naar diverse media, waarin hij zegt zijn onschuld te willen bewijzen, maar waarin hij ook afscheid neemt van zijn vrienden en familie voor het geval hij de Nederlandse grens niet meer kan bereiken.

Rechtszaak
Vorige week maandag vond een rechtszaak plaats tegen de 22-jarige Marouane en negen andere vermeende jihadisten. De tien mannen worden ervan verdacht deel te nemen aan een terroristische organisatie en aan de gewapende strijd. De rechters oordeelden echter dat de verdachten het recht hebben aanwezig te zijn bij de rechtszaak en dat ze op dit moment niet bij verstek veroordeeld zullen worden. Daarom wordt de zaak aangehouden tot januari volgend jaar. Het OM is van mening dat de strafzaak dan wel daadwerkelijk gehouden moet worden, of ze nu aanwezig zijn of niet. De uitreizigers hebben dan genoeg gelegenheid gehad aanwezig te zijn of duidelijk te maken dat ze aanwezig willen zijn.

Brief
Marouane B. reageert in de brief op de uitspraak van de rechtbank. In de brief geeft hij aan onschuldig te zijn en dat hij alleen naar Syrië ging om te helpen tegen de ‘tiran Assad’. Hij noemt zichzelf in de brief naïef. “Ik had al verwacht terug te zijn in Nederland, want ik was zo naïef te denken dat de burgeroorlog in Syrië binnen twee jaar voorbij zou zijn.”

Omdat hij niet zeker is van een veilige terugkeer geeft hij aan dat hij wil dat zijn familie met rust gelaten wordt. “Daarom wil ik op deze manier mijn laatste woord geven namelijk: dat ik onschuldig en trots ben, want ik heb mijn leven gegeven om andere te beschermen. Mocht ik overleden zijn besef dan dat ik glimlachend sterf, want een glimlach om een nederlaag is een eindoverwinning.”

Barbara Klunder, de advocaat van Marouane, geeft aan dat zijn brief authentiek is en dat zij hier vanaf wist. “De reden voor de brief is vooral dat hij als hem iets overkomt, dat hij dan geen gelegenheid heeft gehad om iets te zeggen. Hij wil sowieso aanwezig zijn bij zijn rechtszaak. Maar mocht hem iets overkomen, dan wil hij in ieder geval dit gezegd kunnen hebben.”

Terrorismelijst
Marouane B. staat op de Nederlandse terrorismelijst en in 2014 is na onderzoek besloten dat zijn tegoeden worden bevroren en dat anderen ook strafbaar zijn als zij vanaf dat moment nog geld naar hem overmaken. (Meer over de terrorismelijst staat in de infographic onder de brief van Marouane B.)