Diëtiste over het vasten: “Maak het jezelf niet te moeilijk’’

Samira Bourhaleb is diëtiste en heeft haar eigen praktijk. Ze geeft tips over voeding tijdens de ramadan.

Waarom wilde je diëtiste worden?
Omdat ik altijd al met mensen wilde werken. Ik wilde iets veranderen bij mensen en ik was altijd al geïnteresseerd in voeding en wat voeding met mensen doet. Ik ben nu ongeveer 13 jaar diëtiste en ik heb inmiddels in Eindhoven en Helmond een eigen praktijk.”

Foto: Samira Bourhaleb

Wat maakt jou anders dan andere diëtisten?
Ik vind dat ik iets meer weet van de culturele achtergrond van cliënten. Ook qua voeding. Ik heb daarmee meer ervaring, ook vanwege mijn eigen achtergrond. Ik blijf ook mijzelf in de gesprekken en dat vinden mensen prettig in de adviezen die ik ze geef.”

Heb je alleen cliënten van verschillende achtergronden?
Ik help mensen met alle achtergronden: Nederlands, Marokkaans, Turks, Pools, Amerikaans noem het maar op. Ik zit ook een asielzoekerscentrum en daar houd ik ook spreekuren. Dat is erg leuk, want ik kan meer doen dan alleen adviezen geven. Mensen stellen allerlei vragen. Bijvoorbeeld waar de supermarkt is en waar ze allerlei zaken kunnen regelen. Soms ben ik ook een maatschappelijk werker!”

“Veel mensen benaderen mij omdat ze hebben gehoord dat ik dit werk doe, zoals jonge Marokkaanse dames. Die zoeken een diëtiste en komen dan bij mij terecht. Huisartsen verwijzen ook mensen naar mij door, bijvoorbeeld als het gaat om Marokkaanse cliënten. Omdat de taalbarrière soms laag is, kunnen ze vaker zelf uitleggen wat er aan de hand is.”

Wat betekent ramadan voor jou?
“Een maand vol rust. Een maand waarin ik een balans maak van wat ik heb bereikt en hoe nu verder. Ik sta stil bij waar gaat het nou om gaat in het leven. Ik voel een innerlijke rust tijdens de maand ramadan.”

Welke voorbereidingen tref je?
“Eerlijk gezegd vrij weinig! Vroeger deed ik dat wel, toen ik nog thuis woonde. De dagen zijn tegenwoordig lang. Het enige dat ik doe is het huis opruimen. Dat geeft mij rust en ik heb het gevoel alsof ik er klaar voor ben. Ik maak ook niet van te voren hapjes klaar, simpelweg omdat de dagen lang zijn en ik vers voedsel wil nuttigen. We moeten ook geen eten verspillen.”

Hoe blijf je gezond eten na de ramadan?
Ik denk dat de ramadan een mooie manier is om je gezonde levensstijl vast te houden. Je kunt de ramadan zien als een stage waar je bepaalde dingen kunt leren. Normaal staan we niet stil over handelingen die we doen. Dat doe je tijdens de ramadan wel. Als je bijvoorbeeld tijdens je werk langs de snoepautomaat loopt. Je wilt iets maar dan denk je: nee ik vast. Je krijgt meer controle over over eetpatroon. Je denkt vaker na of het handig is en of je het nodig hebt.

Geef je ook advies over voeding en beweging tijdens de ramadan?
Jazeker, vooral als mensen daar zelf mee komen. Vaak vragen ze wat ze wel en niet kunnen eten. Ik geef het ook zelf aan, bijvoorbeeld bij mensen met diabetes of ze wel kunnen vasten. Het is belangrijk om er een gezonde ramadan van te maken.”

Tips  van Samira:

  • Voldoende drinken!

  • Zo min mogelijk bakken, frituren en deegwaren nuttigen.

  • Voldoende groente en fruit eten.

  • Minder zout in het eten. Zout vergroot de kans op dorst.

  • Voldoende volkoren graanproducten eten.

  • Vooral NIET alles tegelijk eten.

  • Wat je vaak ziet is dat mensen te veel dadels eten. Vooral mensen met diabetes kunnen dan een hoog suikergehalte krijgen.

En qua beweging. Probeer overdag te lopen of voor iftar te gaan sporten. Ga niet te intensief sporten. Je lichaam heeft vochttekort. Als je dat allemaal niet bij drinkt kun je vermoeid raken. Van beweging krijg je energie. Je kunt de taraweeh bijvoorbeeld ook als sporten zien. Ga met de fiets naar de moskee.

Heb je nog andere tips voor het vasten?
Zorg ervoor dat je voldoende eiwitten binnenkrijgt. Vaak zie je dat mensen teveel afvallen tijdens de ramadan, vaak is dat spiermassa. Eiwitten zitten in melk, eieren, kip, vlees, vis, groente. Hou de eiwitten in balans. Als je eenmaal mag eten, zie je dat mensen drinken en eten mengen, dit raad ik af. Je krijgt dan namelijk sneller een opgeblazen gevoel. Eet eerst en drink daarna.

Je hebt ook een groep mensen die aankomt. Dat kan komen door veel gebruik te maken van vet in de bereidingswijze, of om niet op te staan bij suhor. Deze mensen zou ik graag willen meegeven om wel te gaan opstaan met suhor. Drink veel water en eet groente.

Verdeel de hoeveelheid water in glazen tussen iftar en fajr. Als je begint met eten, neem dan een glas water, als je opstaat een glaasje water en als je weer gaat slapen een glaasje.

Veel fruitsoorten bevatten ook vocht, zoals watermeloen. Maak gebruik van fruit tijdens het eten. Ook verschillende groenten, zoals tomaten. Kortom, nuttig fruit en groentes met vocht en maak het jezelf vooral niet te moeilijk.