Kunstfilm ‘DEEP LOOK’ speelt met slowmotion-portretten

Filmmaker Veysi Yildirim heeft jarenlang familie, vrienden en onbekenden gefilmd voor zijn kunstfilm ‘DEEP LOOK’. Van zijn 94-jarige grootmoeder in de Turks-Koerdische streek tot een Uruguese architect van luxueuze villa’s zijn te zien in zijn werk. Kenmerkend zijn film zijn de slowmotion-portretten die bijna hypnotiserend werken. 

Foto: Still uit de de film ‘DEEP LOOK’

Zou je kort jouw levensverhaal willen beschrijven ?
“In 1975 ben ik in de Koerdische streek van Turkije doof geboren. Ik groeide op in de Schilderswijk in Den Haag. Ik zat op het speciale onderwijs voor dove kinderen, die erg christelijk was. Elke dag na school ging ik naar een Koranschool totdat ik naar de middelbare school ging. In 1999 studeerde ik als filmmaker summa cum laude af en verhuisde ik naar Amsterdam, waar ik momenteel nog woon. Ik heb tijdelijk in verschillende continenten gewoond en gewerkt. Ik schreef en regisseerde drie artistieke speelfilms van 25 tot 75 minuten en vanaf 2009 werkte ik aan muzikale non-verbale film DEEP LOOK, die met mijn eigen investering en die van mijn supporters gerealiseerd is.”

Hoe is het idee ontstaan om de film te maken?
“Ik wilde een nieuwe filmtaal ontwikkelen waarmee niet de lagere instincten maar ‘the better angels’ (betere zelf) van het publiek aangesproken wordt. Ik geloof dat de mensen vanuit de toestand van innerlijke rust en acceptatie betere keuzes kunnen maken en meer energie hebben voor de zorg voor de medemens en het milieu. Door naar vertraagde beelden te kijken, wordt de innerlijke tijd vanzelf vertraagd. Daarom vind ik de techniek van slowmotion interessant. Begin 2010 begon ik aan een studie met de portretten van gewone mensen: hoe zien gewone mensen eruit in slowmotion? Hoe komen ze over in slowmotion? Op een gegeven moment monteerde ik al deze portretten naast elkaar en zo is ‘DEEP LOOK’ als een lange film ontstaan.”

Wat maakt het dat je vaker slowmotion gebruikt in jouw films?
“Normale films hebben één tempo. Slowmotion kun je erg variëren in tempo – 10 keer vertraagd of 100 keer vertraagd. Met verschillende tempo’s kun je bepaalde momenten of emoties benadrukken of juist niet. En in slowmotion zijn emoties ook intenser en genuanceerder.”

Wat wil je met de film in beeld brengen?
“De schoonheid van de diversiteit tonen en het publiek in de belevingswereld van zeer diverse personen brengen. Het humanisme.”

Hoe zou je jouw werk als filmmaker typeren?
“Innoverend. Grensverleggend.”

Amsterdam, Het Ketelhuis: 13 mei, 20 mei en 27 mei. Tijd: 11:30  uur
Rotterdam, Kino: 6 mei  13 mei, 20 mei, 27 mei. Tijd: 14:30 uur Den Haag, Nutshuis, 6 mei, 13 mei, 20 mei, 27 mei. Tijd: 19.00 en 21.00 uur Utrecht, ‘t Hoogt: 6 mei, 14 mei, 21 mei, 27 mei. Tijd: 11:30 uur Eindhoven, Natlab: 6 mei, 13 mei, 20 mei, 27 mei. Tijd: 14.30 uur