Interview Healthy Sisters: “Ramadan zonder chebakia is als kerst zonder kerstboom”

‘Healthy Sisters’ Rachida en Najima Kharbouch presenteren dit jaar het Ramadanjournaal! Het Ramadanjournaal is te zien vanaf zaterdag 3 juni op NPO2 en is gevuld met actuele reportages, leuke rubrieken met bekende niet-moslims en portretten van moslims.

Onlangs hebben de zussen Rachida en Najima een boek uitgebracht, genaamd ‘Healthy Sisters’, waarin zij vertellen over eten, diëten, sporten, hun familie en tradities. En ze geven tips over hoe je op de meest gezonde manier de ramadan doorkomt.

Hoe zijn jullie experts geworden op gebied van voeding?
Rachida: “Ik ben een voedingscoach, dus ik heb vooral van de opleiding geleerd, maar daarnaast ben ik altijd met voeding bezig geweest. Verder is Google onze beste vriend! Onze recepten zijn geen diëten. Door alle diëten die we hebben gedaan zijn we een beetje anti geworden! Wij toveren vooral Marokkaanse, traditionele recepten om in gezonde alternatieven.”

Najima: “Het gaat gewoon echt om die gezonde levensstijl en niet per se over het hebben van een afgetraind lijf. Ook al zou dat geen straf zijn! Maar we weten echt als geen ander hoe goed je je kunt voelen door gezond te leven. Ik voel me zo gelukkig met mijn lijf! En dat die leuke spijkerbroek toch past is een leuke bijkomstigheid.”

Wat betekent de ramadan voor jullie?
Rachida: “Voor ons gaat het om het bewustzijn van een gezonde en spirituele mindset, een stukje bezinning, samenhorigheid met de familie, maar ook met vrienden, waaronder niet-moslims. We zoeken de verbinding en we doen ons best om ons geloof goed te praktiseren. De ramadan is een hele bewuste maand, je eet bewuster en je denkt bewuster.”

Najima: “Het volzetten van de tafel vinden we echt verspilling, en het is gewoon ongezonder. Bij ons op tafel staan verse sapjes, een soepje, een volwaardig maaltijd, maar bijvoorbeeld geen hapjes meer zoals we van thuis gewend zijn. En geen gefrituurd eten.”

Kunnen jullie je eerste dagen vasten herinneren?
Najima: “Ik was wel erg jong… Ik kan me herinneren dat ik heel graag mee wilde doen, omdat mijn broers en zussen mochten vasten, maar ik als jongste telg niet. Al gauw deed ik het toch.”

Rachida: “Ik kan me vooral herinneren dat we al heel vroeg het vasten konden verbreken. Waar zijn die goede tijden?!”

Welke voorbereidingen tref je voordat de ramadan start?
Rachida: “Chebakia maken! Deze Marokkaanse honingkoekjes zijn onmisbaar tijdens de vastenmaand, ramadan zonder chebakia is als kerst zonder kerstboom! Onze gezonde variant is door iedereen die we kennen verkozen tot de lekkerste. Je proeft echt de pure producten die erin zitten. Kleine aanpassingen in de ingrediënten maken een groot verschil. Verder bereiden we ons voor door op tijd dadels in huis te halen, want voor je het weet zijn die overal uitverkocht! En een beetje decoratie in het huis tijdens de ramadan vind ik leuk, zoals de tafel mooi opmaken en een slinger door het huis. Ik versier mijn huis zodat mijn kinderen de ramadan als leuk ervaren.”

Waar hebben jullie de meeste moeite mee in de ramadan?
Najima: “Koffie in de ochtend! Daar waar mensen in de dagen voor de ramadan afbouwen, drink ik er meer. Dus zodra de zon onder is, moet ik echt mijn kop koffie.”

Rachida: “Ik hou echt van thee, ik heb ook bijna altijd een kopje thee in de hand als ik thuis ben. Het is voor mij ook echt een onderdeel van het sociale samenzijn. Dus als ik afspraken heb dan is het wel eens ingewikkeld, met drankjes.”

Is er een product die jullie aanraden, waar wij misschien de kracht nog niet van kennen?
Najima: “Kaneel! Daar word je altijd heel happy van! Je kunt het bijna overal in gooien. Het is lekker met vlees, in koffie, in smoothies en in havermout. En het is goed voor je stoelgang, ook niet onbelangrijk.”

Jullie adviseren in jullie boek om genoeg eetmomenten in te plannen om geen honger te krijgen; hoe verdeel je die eetmomenten tijdens de ramadan?
Rachida: “Het zijn logischerwijs minder eetmomenten dan een normaal, door het korte tijdsbestek. We adviseren om je hoofdmaaltijd te voorzien van voldoende vezels en koolhydraten. En zorg ervoor dat je genoeg vocht binnenkrijgt natuurlijk, dat is misschien wel belangrijker dan eten. Vooral met de warme temperaturen die we deze dagen hebben. Denk aan smoothies en water.”

Als je toch graag wil sporten tijdens het vasten, wat is dan het beste tijdstip?
Rachida: “Vlak voor het verbreken van het vasten. Dat is het beste moment omdat je na het sporten een tekort aan vocht hebt en dat kun je dan gelijk aanvullen. Dat heb je echt nodig. Wij raden het sowieso af om in de ramadan te beginnen met sporten, als je daarvoor niet regelmatig sport. Maar je moet zeker bewegen. Ga lekker wandelen of fietsen! Wij trainen met een hardloopgroepje en onze trainingen gaan ook gewoon door, hoewel de intensiteit wel lager is en het aantal kilometers korter.”

Hoe hou je deze gezonde levensstijl vast na de ramadan?
Najima: “Ze zeggen wel eens dat je dertig dagen nodig hebt om een gewoonte af te leren. Dan is de ramadan daar een mooi moment voor. Zie je eetpatroon als een levensstijl, niet als een plicht, en dan ga je je zeker fitter voelen waardoor het makkelijker is om het vast te houden.”

In het Ramadanjournaal zullen bekende Nederlanders, waarschijnlijk voor het eerst, een dagje vasten. Welke adviezen geven jullie hen?
Rachida: “Je moet in de ochtend opstaan om te eten! Wees daar niet laks in, want het is belangrijk om reserves op te slaan in je lichaam. Tijdens dat vroege ontbijt zorg je ervoor dat je voornamelijk voeding eet waar veel vezels in zitten zoals havermout en speltbrood, denk aan je vitamientjes en drink veel water! Want nee, gedurende de dag mag je ook geen water drinken!”

Vanaf zaterdag 3 juni op NPO 2, om 23.20 uur.